Sabtu, Oktober 5, 2024
BerandaSportGol Saddil Bawa Sabah FC Menang Dramatis Atas Selangor FC di RCTI...

Gol Saddil Bawa Sabah FC Menang Dramatis Atas Selangor FC di RCTI Premium Sports 2024

- Advertisement -

Selangor Raih Kemenangan Krusial atas Sabah, Melaju ke Final

Di Jakarta International Stadium (JIS) yang megah, Selangor FC tampil perkasa dengan menundukkan perlawanan sengit Sabah FC dengan skor tipis 3-2 pada perhelatan RCTI Premium Sports 2024, Kamis (30/5/2024) sore.

Kemenangan ini mengantarkan Selangor ke grand final RCTI Premium Sports 2024 yang akan digelar pada Minggu (2/6/2024). Klub asal Malaysia tersebut kini menanti pemenang duel seru antara Persija Jakarta dan PSIS Semarang.

Selangor dan Sabah memperlihatkan jual beli serangan sejak menit awal, namun kedua tim belum mampu menciptakan peluang emas. Meski Sabah tidak menurunkan Saddil Ramdani di babak pertama, mereka tak henti melancarkan serangan balik cepat.

Saat pertandingan memasuki menit ke-20, kedua kesebelasan masih bermain imbang tanpa gol. Selangor mendominasi penguasaan bola, sedangkan Sabah mengandalkan serangan balik.

Akhirnya, Selangor memecah kebuntuan pada menit ke-45 melalui sontekan Aliff Haiqal. Gol pembuka tersebut memberikan kepercayaan diri bagi The Red Giants untuk melancarkan serangan demi serangan.

Babak pertama ditutup dengan keunggulan 2-0 untuk Selangor setelah gol bunuh diri Taesu Park menggandakan keunggulan tim asuhan Mohd Nidzal Jamil.

Di babak kedua, Saddil Ramdani yang menjadi tumpuan Sabah diturunkan. Masuknya pemain Timnas Indonesia tersebut diharapkan dapat mempertajam lini serang.

- Advertisement -

Upaya Sabah membuahkan hasil pada menit ke-61 ketika Irfan Bin Fazail memperkecil kedudukan menjadi 1-2. Hanya dua menit berselang, Saddil berhasil menyamakan kedudukan menjadi 2-2.

Pertandingan kembali memanas dengan kedua tim yang saling jual beli serangan. Pada menit ke-69, Selangor kembali unggul berkat tendangan Yohandry Jose Orozco.

Sabah berjuang keras untuk menyamakan kedudukan melalui Saddil dan kawan-kawan. Namun, usaha mereka kandas dan harus mengakui kekalahan tipis 2-3 dari Selangor.

Dengan kemenangan ini, Selangor berhak melaju ke final RCTI Premium Sports 2024 dan akan menghadapi pemenang dari pertandingan Persija Jakarta vs PSIS Semarang.

- Advertisement -
Advertisement
RELATED ARTICLES

Tetap Terhubung

199,856FansSuka
215,976PengikutMengikuti
152,458PengikutMengikuti
284,453PelangganBerlangganan

Most Popular